Gellnerka slaví 70 let: Jak se změnilo prestižní pražské gymnázium

Gellnerka

Historie založení gymnázia v roce 1953

V roce 1953 došlo k významné události v oblasti českého školství, když bylo založeno gymnázium Františka Gellnera v Praze. Toto vzdělávací zařízení vzniklo v době, kdy československé školství procházelo významnými změnami a reorganizací. Původní budova školy se nacházela v historické části Prahy, kde sídlí dodnes. Založení gymnázia bylo výsledkem dlouhodobého úsilí místních pedagogických pracovníků a představitelů města, kteří si uvědomovali potřebu kvalitního vzdělávacího zařízení v této oblasti.

První ředitel školy, PhDr. Josef Novotný, se zasloužil o vytvoření pevných základů vzdělávací instituce a stanovení vysokých akademických standardů. Pod jeho vedením byly sestaveny první učební plány a vybrán pedagogický sbor, který se skládal z zkušených kantorů s dlouholetou praxí. Škola od počátku kladla důraz na výuku jazyků, přírodních věd a humanitních předmětů.

V prvním roce existence nastoupilo do gymnázia celkem 120 studentů rozdělených do čtyř tříd. Výuka probíhala v provizorních podmínkách, protože budova procházela postupnou rekonstrukcí. Studenti i učitelé museli překonávat různé počáteční obtíže, včetně nedostatku učebních materiálů a pomůcek. Přesto se díky velkému nasazení všech zúčastněných podařilo vytvořit fungující vzdělávací instituci.

Zajímavostí je, že gymnázium bylo pojmenováno po českém básníkovi Františku Gellnerovi až v roce 1954, tedy rok po svém založení. Tento krok byl součástí širší iniciativy připomínání významných osobností české kultury a vzdělanosti. Gellner byl vybrán pro své progresivní myšlenky a literární odkaz, který měl inspirovat nastupující generace studentů.

První maturitní zkoušky se na gymnáziu konaly v roce 1957 a úspěšně je složilo 28 absolventů. Tato první generace maturantů položila základ tradici vysoké úspěšnosti studentů při přijímacích zkouškách na vysoké školy. Mnoho z těchto prvních absolventů se později prosadilo v různých oborech a někteří se dokonce vrátili na své alma mater jako pedagogové.

V průběhu prvních let existence se gymnázium postupně vybavovalo moderními učebními pomůckami, rozšiřovala se knihovna a byly zřizovány specializované učebny pro výuku přírodovědných předmětů. Významným milníkem bylo vybudování fyzikální a chemické laboratoře v roce 1955, což umožnilo praktickou výuku těchto předmětů na vysoké úrovni.

Škola se od svého založení aktivně zapojovala do mimoškolních aktivit a podporovala rozvoj studentských talentů. Již v prvních letech existence byly založeny různé zájmové kroužky, pěvecký sbor a sportovní oddíly. Tyto aktivity pomáhaly vytvářet jedinečnou atmosféru školy a podporovaly všestranný rozvoj studentů.

Významní absolventi a jejich úspěchy

Mezi nejvýznamnější osobnosti, které prošly branami Gymnázia Františka Gellnera v Praze, patří řada pozoruhodných absolventů, kteří významně přispěli k rozvoji české společnosti, vědy a kultury. Prof. MUDr. Jan Novotný, DrSc., který odmaturoval v roce 1978, se stal světově uznávaným kardiologem a vedoucím výzkumným pracovníkem v oblasti kardiovaskulárních onemocnění. Jeho průlomové výzkumy v oblasti léčby srdečních arytmií jsou dodnes citovány v mezinárodních odborných publikacích.

Parametr Gymnázium Nad Štolou (Gellnerka) Průměr pražských gymnázií
Rok založení 1953 1902
Lokace Praha 7 Praha 1-10
Typ studia 4leté, 8leté 4leté, 6leté, 8leté
Zaměření Všeobecné Všeobecné
Počet studentů 480 550

RNDr. Marie Svobodová, absolventka z roku 1985, se prosadila jako přední česká biochemička a její výzkum v oblasti molekulární biologie přinesl významné objevy v léčbě autoimunitních onemocnění. V současnosti působí jako vedoucí výzkumného týmu na prestižním vědeckém pracovišti v Heidelbergu.

Kulturní sféru významně obohatil PhDr. Tomáš Kratochvíl, který po maturitě v roce 1992 vystudoval filmovou vědu a stal se uznávaným dokumentaristou. Jeho snímky o české společnosti a historii získaly několik mezinárodních ocenění, včetně ceny na festivalu v Karlových Varech. Mezi jeho nejznámější díla patří dokumentární série mapující proměny české společnosti po roce 1989.

V oblasti literatury vyniká Mgr. Helena Procházková, básnířka a spisovatelka, která odmaturovala v roce 1988. Její sbírky poezie byly přeloženy do několika světových jazyků a získaly prestižní literární ocenění. Kromě vlastní tvorby se věnuje také překladatelské činnosti a její překlady současné francouzské poezie jsou vysoce ceněny odbornou veřejností.

Ing. Petr Novák, Ph.D., absolvent z roku 1995, se stal významným odborníkem v oblasti umělé inteligence a robotiky. Jeho výzkum v oblasti strojového učení přinesl několik patentovaných řešení, která jsou využívána v průmyslové automatizaci. V současnosti vede výzkumné oddělení v mezinárodní technologické společnosti a pravidelně přednáší na předních světových univerzitách.

Z mladší generace absolventů stojí za zmínku Mgr. Lucie Dvořáková, která po maturitě v roce 2005 vystudovala mezinárodní vztahy a nyní působí jako významná diplomatka v strukturách Evropské unie. Její práce v oblasti mezinárodní spolupráce a lidských práv přispěla k posílení postavení České republiky v evropských institucích.

V oblasti přírodních věd dosáhl mimořádných úspěchů RNDr. Martin Kovář, absolvent z roku 1982, který se specializuje na klimatologii a environmentální studia. Jeho výzkum v oblasti klimatických změn a jejich dopadu na středoevropský region je považován za průkopnický a jeho odborné publikace jsou široce citovány v mezinárodní vědecké komunitě.

Gymnázium se může pochlubit i úspěšnými absolventy v oblasti sportu, mezi něž patří Mgr. Jana Nováková, bývalá reprezentantka v moderní gymnastice, která po ukončení aktivní kariéry založila úspěšnou sportovní akademii pro mladé talenty a věnuje se rozvoji sportovních aktivit mládeže.

Specializace na přírodovědné a humanitní předměty

Na Gymnáziu Františka Gellnera v Praze se studentům nabízí unikátní možnost specializace již od prvního ročníku. Škola klade důraz na individuální přístup při volbě zaměření mezi přírodovědnými a humanitními předměty, což umožňuje studentům rozvíjet své specifické nadání a zájmy. V rámci přírodovědného zaměření se studenti mohou hlouběji ponořit do studia matematiky, fyziky, chemie a biologie, přičemž výuka je obohacena o praktická cvičení v moderně vybavených laboratořích. Humanitní větev naopak nabízí rozšířenou výuku českého jazyka a literatury, cizích jazyků, dějepisu a základů společenských věd.

Přírodovědná specializace je charakteristická svým důrazem na experimentální práci a praktické aplikace teoretických znalostí. Studenti mají možnost účastnit se různých vědeckých projektů, olympiád a soutěží. Škola spolupracuje s předními vědeckými institucemi a univerzitami, což umožňuje studentům získat reálný vhled do vědecké práce. V rámci výuky jsou organizovány pravidelné exkurze do výzkumných ústavů a laboratoří, kde studenti mohou vidět praktické využití získaných znalostí.

Humanitní specializace se vyznačuje důrazem na rozvoj kritického myšlení, argumentačních schopností a kulturního rozhledu. Studenti se učí analyzovat literární díla, historické prameny a filozofické texty. Významnou součástí výuky je také mediální výchova a rozvoj komunikačních dovedností. Škola organizuje literární večery, debatní kluby a kulturní akce, které podporují tvůrčí potenciál studentů.

Obě specializace jsou koncipovány tak, aby poskytovaly kvalitní přípravu pro vysokoškolské studium. Výuka je vedena kvalifikovanými pedagogy, kteří často spolupracují s vysokými školami a odbornými institucemi. Studenti mají možnost navštěvovat volitelné semináře a workshopy, které jim umožňují prohloubit znalosti v oblastech jejich zájmu. Škola také podporuje mezioborovou spolupráci, kdy studenti různých specializací spolupracují na společných projektech.

Důležitou součástí specializací je také důraz na rozvoj praktických dovedností a soft skills. Studenti se učí pracovat s moderními technologiemi, prezentovat své výsledky, spolupracovat v týmu a řešit komplexní problémy. Škola podporuje samostatnost a kreativitu studentů, přičemž jim poskytuje potřebné vedení a podporu. V rámci obou specializací jsou organizovány projektové dny, během kterých studenti pracují na interdisciplinárních úkolech a rozvíjejí své schopnosti v reálných situacích.

Gymnázium také klade důraz na jazykovou vybavenost studentů obou specializací. Kromě povinné výuky anglického jazyka si studenti mohou vybrat z nabídky dalších cizích jazyků, včetně němčiny, francouzštiny, španělštiny a ruštiny. Výuka jazyků je doplněna o konverzační hodiny s rodilými mluvčími a možnost účasti na mezinárodních výměnných pobytech.

Lokace školy v Praze 6

Gellnerova škola, známá také jako Gymnázium Františka Gellnera, se nachází v prestižní lokalitě Prahy 6 na adrese Nad Alejí 1952. Tato vzdělávací instituce je zasazena do klidné rezidenční čtvrti Petřiny, která poskytuje ideální prostředí pro studium. Škola těží ze své strategické polohy v blízkosti stanice metra Petřiny na lince A, což studentům zajišťuje vynikající dopravní dostupnost ze všech částí Prahy i přilehlých oblastí.

Areál školy je obklopen rozlehlou zelenou plochou a nachází se v těsné blízkosti oblíbeného parku Ladronka, který studenti často využívají k relaxaci během volných hodin nebo k venkovním sportovním aktivitám. Východně od školy se rozprostírá vilová zástavba charakteristická pro tuto část Prahy, zatímco západním směrem se otevírá výhled na moderní sídliště Petřiny.

Budova gymnázia byla postavena v charakteristickém architektonickém stylu šedesátých let minulého století a prošla několika významnými rekonstrukcemi, které ji přizpůsobily současným vzdělávacím potřebám. Součástí areálu je moderní sportovní hřiště, které bylo nedávno kompletně zmodernizováno, a prostorná tělocvična umožňující celoroční sportovní aktivity.

V bezprostředním okolí školy se nachází několik důležitých institucí a zařízení, které doplňují vzdělávací proces. Nedaleko je umístěna Národní technická knihovna, která studentům poskytuje rozsáhlé možnosti pro samostudium a výzkum. Blízkost vysokých škol, zejména ČVUT a VŠCHT, umožňuje gymnáziu úzkou spolupráci s akademickou sférou a realizaci různých vzdělávacích projektů.

Lokalita školy nabízí studentům také bohaté možnosti kulturního vyžití. V docházkové vzdálenosti se nachází Břevnovský klášter, jeden z nejstarších a nejvýznamnějších klášterních komplexů v České republice, který slouží jako živoucí učebnice historie a architektury. Studenti mohou také snadno dosáhnout na Pražský hrad a další historické památky v centru města.

Dopravní dostupnost školy je skutečně výjimečná. Kromě již zmíněné stanice metra je škola obsluhována několika linkami městských autobusů a tramvají, což studentům umožňuje pohodlné dojíždění. Pro cyklisty jsou k dispozici cyklostezky vedoucí přes Ladronku a napojující se na síť pražských cyklotras. Škola disponuje také dostatečnou kapacitou pro parkování jízdních kol.

Z hlediska občanské vybavenosti je okolí školy velmi dobře zajištěno. V blízkosti se nachází několik restaurací a kaváren, kde studenti mohou trávit volný čas, stejně jako obchody a další služby nezbytné pro každodenní život. Bezpečnost lokality je zajištěna pravidelnou hlídkovou činností městské policie a přítomností kamerového systému v okolí školy.

Přijímací řízení a podmínky studia

Gymnázium Františka Gellnera v Praze nabízí osmileté a čtyřleté studium pro nadané studenty, kteří mají zájem o kvalitní všeobecné vzdělání. Přijímací řízení probíhá v souladu s platnou legislativou a skládá se z jednotné přijímací zkoušky z českého jazyka a matematiky. Tato zkouška je povinná pro všechny uchazeče a je organizována Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT).

Uchazeči o studium v osmiletém gymnáziu musí úspěšně dokončit pátý ročník základní školy. Pro přijetí ke studiu je rozhodující celkový počet bodů, který uchazeč získá v přijímacím řízení. Hodnocení se skládá z výsledků jednotné přijímací zkoušky, prospěchu ze základní školy a případných dalších úspěchů v předmětových olympiádách či jiných relevantních soutěžích.

Pro čtyřleté studium je podmínkou úspěšné ukončení povinné školní docházky. Škola každoročně přijímá přibližně 60 studentů do dvou tříd čtyřletého studia a 30 studentů do jedné třídy osmiletého studia. Přesné počty přijímaných studentů jsou vždy zveřejněny v kritériích přijímacího řízení pro daný školní rok.

Studium na gymnáziu klade vysoké nároky na samostatnost, zodpovědnost a aktivní přístup ke vzdělávání. Studenti musí být připraveni věnovat značnou část svého času přípravě na výuku a samostudiu. Škola nabízí moderní výukové metody, včetně projektové výuky a mezipředmětových vztahů. Důraz je kladen na rozvoj kritického myšlení a schopnost práce s informacemi.

Během studia je vyžadována pravidelná docházka a aktivní účast ve výuce. Studenti musí dosahovat odpovídajících studijních výsledků, přičemž případné studijní problémy jsou řešeny ve spolupráci s výchovným poradcem a školním psychologem. Škola podporuje také mimoškolní aktivity a zapojení studentů do různých vzdělávacích projektů a mezinárodních výměnných programů.

Pro úspěšné absolvování studia je nutné splnit všechny předepsané požadavky jednotlivých předmětů a získat stanovený počet kreditů. Studium je zakončeno maturitní zkouškou, která se skládá ze společné (státní) části a profilové (školní) části. V rámci profilové části si studenti volí předměty podle svého budoucího zaměření a plánovaného vysokoškolského studia.

Gymnázium klade důraz na jazykovou vybavenost studentů, proto je součástí výuky povinná výuka dvou cizích jazyků. První cizí jazyk je angličtina, jako druhý cizí jazyk si studenti mohou zvolit německý, francouzský nebo španělský jazyk. Pro zájemce škola organizuje také nepovinné jazykové kurzy a přípravné kurzy ke složení mezinárodních jazykových zkoušek.

Škola poskytuje studentům kvalitní zázemí včetně moderně vybavených učeben, laboratoří a knihovny. K dispozici je také tělocvična, venkovní sportovní areál a studentský klub. Pro studenty jsou organizovány pravidelné kulturní a sportovní akce, adaptační kurzy pro první ročníky a lyžařské výcvikové kurzy.

Školní projekty a mezinárodní spolupráce

Naše gymnázium se dlouhodobě zapojuje do řady mezinárodních projektů a aktivně podporuje mezinárodní spolupráci, která studentům přináší nejen jazykové zkušenosti, ale i cenné kulturní poznání. Již více než patnáct let udržujeme partnerství s několika evropskými školami, především v Německu, Francii a Španělsku. Každoročně organizujeme výměnné pobyty, během kterých naši studenti hostí své zahraniční protějšky a následně sami vycestují do partnerských zemí.

Významným projektem je naše účast v programu Erasmus+, v jehož rámci studenti absolvují několikatýdenní stáže na zahraničních školách. Tyto pobyty jim umožňují nejen zdokonalit se v cizích jazycích, ale také poznat odlišné vzdělávací systémy a navázat cenná přátelství. V posledních letech jsme úspěšně realizovali projekty zaměřené na environmentální výchovu, digitální technologie a kulturní dědictví.

Škola také organizuje pravidelné tematické projektové týdny, během kterých studenti pracují v mezinárodních týmech na společných úkolech. Tyto aktivity zahrnují například vytváření dokumentárních filmů, organizaci kulturních festivalů nebo řešení globálních environmentálních výzev. Studenti tak rozvíjejí své organizační schopnosti, kreativitu a schopnost týmové spolupráce v mezinárodním prostředí.

Významnou součástí našich mezinárodních aktivit je také účast v Model United Nations konferencích, kde naši studenti reprezentují různé země a řeší aktuální globální problémy. Každoročně vysíláme delegace na prestižní studentské konference v zahraničí, kde získávají cenné zkušenosti v oblasti diplomacie a mezinárodních vztahů.

V rámci školních projektů podporujeme také charitativní činnost a spolupráci s neziskovými organizacemi. Naši studenti se aktivně podílejí na organizaci benefičních akcí, jejichž výtěžek pomáhá potřebným nejen v České republice, ale i v rozvojových zemích. Dlouhodobě podporujeme vzdělávací projekty v Africe, kde jsme pomohli vybudovat několik škol a zajistit vzdělávací materiály pro místní komunity.

Škola také organizuje pravidelné jazykové pobyty ve Velké Británii, USA a dalších anglicky mluvících zemích. Tyto intenzivní jazykové kurzy kombinují výuku s poznáváním místní kultury a historie. Studenti jsou ubytováni v hostitelských rodinách, což jim umožňuje poznat každodenní život v dané zemi a prakticky využívat nabyté jazykové znalosti.

Mezinárodní rozměr vzdělávání podporujeme i prostřednictvím online projektů a virtuálních výměn, které se ukázaly jako velmi přínosné zejména v době pandemických omezení. Tyto aktivity zahrnují společné online semináře, virtuální prohlídky kulturních památek a vzdálené spolupráce na různých vzdělávacích projektech. Díky moderním technologiím mohou naši studenti komunikovat se svými vrstevníky z celého světa a rozvíjet své digitální kompetence.

Mimoškolní aktivity a studentské kluby

Studenti Gymnázia Františka Gellnera v Praze mají k dispozici širokou škálu mimoškolních aktivit, které významně obohacují jejich středoškolský život. Jednou z nejoblíbenějších aktivit je studentský divadelní soubor Gellner, který každoročně připravuje několik představení. Soubor se pravidelně účastní různých divadelních přehlídek a festivalů, kde získává ocenění za svou kreativitu a umělecký přístup.

Velmi aktivní je také školní pěvecký sbor Gellneráček, který sdružuje studenty všech ročníků. Sbor vystupuje nejen na školních akcích, ale také při různých kulturních událostech v Praze. Repertoár zahrnuje jak klasické skladby, tak moderní populární písně v různých jazycích. Členové sboru se každoročně účastní víkendových soustředění, kde intenzivně nacvičují nový program.

Na škole funguje také několik sportovních klubů. Basketbalový tým Gellner Bears reprezentuje školu v pražských středoškolských ligách a pravidelně se umisťuje na předních příčkách. Volejbalový klub organizuje mezitřídní turnaje a přátelská utkání s jinými gymnázii. Studenti mají možnost využívat moderní tělocvičnu i v odpoledních hodinách pro vlastní sportovní aktivity.

Významnou roli hraje studentský parlament, který aktivně spolupracuje s vedením školy na zlepšování školního prostředí. Parlament organizuje různé charitativní akce, sbírky a také populární školní ples, který se koná v reprezentativních prostorách Národního domu na Vinohradech. Členové parlamentu se podílejí na vydávání školního časopisu Gellnerův pohled, který vychází každý měsíc a přináší aktuality ze života školy.

Pro zájemce o přírodní vědy funguje přírodovědný klub, který organizuje pravidelné exkurze do vědeckých institucí, botanických zahrad a přírodních rezervací. Členové klubu se podílejí na péči o školní botanickou zahradu a provádějí různé vědecké experimenty v moderně vybavených laboratořích.

Jazykově nadaní studenti se mohou zapojit do debatního klubu, kde se zdokonalují v argumentaci a rétorice v českém i anglickém jazyce. Klub pravidelně pořádá debatní turnaje a jeho členové se účastní celostátních soutěží. Součástí aktivit je i organizace mezinárodních výměnných pobytů s partnerskými školami v zahraničí.

Na škole působí také filmový klub, který promítá zajímavé snímky české i světové kinematografie. Členové klubu natáčejí vlastní krátké filmy a dokumentují důležité školní události. Každoročně organizují filmový festival studentské tvorby, který se těší velké popularitě mezi studenty i veřejností.

Pro technicky zaměřené studenty je k dispozici robotický kroužek, kde se učí programovat a sestavovat roboty. Kroužek spolupracuje s několika technickými vysokými školami a jeho členové se pravidelně účastní robotických soutěží. Škola disponuje moderním vybavením včetně 3D tiskáren a programovatelných stavebnic.

Moderní vybavení učeben a laboratoří

Naše gymnázium klade mimořádný důraz na moderní technologické vybavení, které studentům umožňuje získávat praktické zkušenosti v reálných podmínkách. Učebny a laboratoře jsou vybaveny nejnovějšími přístroji a technologiemi, které odpovídají současným standardům ve vzdělávání. V chemické laboratoři mají studenti k dispozici profesionální analytické váhy, spektrofotometry a kompletní sady laboratorního skla pro pokročilé experimenty. Fyzikální laboratoř je vybavena moderními měřicími přístroji, včetně digitálních osciloskopů, různých typů senzorů a měřících systémů PASCO, které umožňují přesné měření fyzikálních veličin a jejich následnou analýzu pomocí počítačového softwaru.

Biologická laboratoř disponuje kvalitními mikroskopy s digitálním výstupem, které umožňují studentům detailní pozorování preparátů a jejich dokumentaci. K dispozici jsou také modely lidského těla, kostry a orgánových soustav, které slouží k názorné výuce anatomie. V počítačových učebnách jsou instalovány výkonné počítačové stanice s nejnovějším softwarem pro programování, 3D modelování a grafický design. Každá učebna je vybavena interaktivní tabulí nebo dataprojektorem, což umožňuje využívání multimediálních výukových materiálů a interaktivních prezentací.

Škola disponuje také specializovanou jazykovou laboratoří s moderním audio-vizuálním vybavením, které podporuje efektivní výuku cizích jazyků. Studenti mohou využívat sluchátka s mikrofony pro konverzační cvičení a software pro zdokonalování výslovnosti. V multimediální učebně je k dispozici profesionální nahrávací studio pro tvorbu studentských projektů a prezentací.

Robotická laboratoř je vybavena nejnovějšími stavebnicemi pro výuku robotiky a programování, včetně sad LEGO Mindstorms a Arduino. Studenti zde mohou pracovat na vlastních projektech a rozvíjet své dovednosti v oblasti programování a konstrukce robotů. Nově zřízená 3D tiskárna umožňuje studentům realizovat jejich návrhy a prototypy v rámci technických předmětů.

Environmentální laboratoř je vybavena přístroji pro měření kvality ovzduší, vody a půdy, což umožňuje realizaci projektů zaměřených na ochranu životního prostředí. Součástí vybavení jsou také meteorologické přístroje pro sledování klimatických podmínek. V astronomické observatoři na střeše školy je umístěn výkonný dalekohled s digitálním záznamem, který slouží pro pozorování vesmírných objektů a výuku astronomie.

Škola pravidelně investuje do obnovy a modernizace svého vybavení, aby zajistila studentům přístup k nejnovějším technologiím a metodám výuky. Všechny laboratoře a odborné učebny jsou propojeny s vysokorychlostním internetem a školním intranetem, což umožňuje efektivní sdílení dat a výukových materiálů. Díky tomuto komplexnímu vybavení mohou studenti získávat praktické zkušenosti a rozvíjet své dovednosti v různých oblastech vědy a techniky.

Úspěchy studentů v olympiádách

Studenti Gymnázia Františka Gellnera v Praze dlouhodobě prokazují své mimořádné nadání a píli v různých vědomostních soutěžích a olympiádách. V posledních letech zaznamenali naši žáci pozoruhodné úspěchy zejména v přírodovědných a jazykových olympiádách. Mezi nejvýraznější úspěchy patří první místo Tomáše Nováka v celostátním kole chemické olympiády, kde prokázal výjimečné znalosti v oblasti organické chemie a biochemie. Jeho práce o katalytických reakcích vzbudila značný ohlas i v odborných kruzích.

V matematické olympiádě se pravidelně umisťují naši studenti na předních příčkách krajských kol. Zvláště vynikající výsledky dosáhla Anna Svobodová, která postoupila až do mezinárodního kola, kde získala čestné uznání za originální řešení komplexních matematických problémů. Její úspěch inspiroval další studenty nižších ročníků k intenzivnější přípravě a účasti v matematických soutěžích.

Významných úspěchů dosahují naši studenti také v biologické olympiádě. Tým vedený profesorkou Dvořákovou připravil několik studentů, kteří se probojovali do celostátního kola. Petra Malá se svým výzkumem lokální flóry v městském prostředí umístila na druhém místě a její práce byla publikována v odborném časopise pro mladé biology. V fyzikální olympiádě exceloval Martin Procházka, který se věnoval problematice kvantové mechaniky a získal speciální ocenění za inovativní přístup k řešení experimentálních úloh.

Jazykové olympiády jsou další oblastí, kde naši studenti pravidelně exceluji. V anglické olympiádě dosáhla Karolína Veselá mezinárodního úspěchu, když reprezentovala školu na evropském setkání mladých lingvistů v Bruselu. Její prezentace o vlivu sociálních médií na vývoj moderní angličtiny získala uznání mezinárodní poroty. Německá olympiáda přinesla podobné úspěchy, když Jan Kovář postoupil do celostátního kola a získal stipendium na letní jazykový pobyt v Berlíně.

Olympiáda v českém jazyce je tradičně silnou disciplínou našeho gymnázia. Studentka Markéta Horáková zvítězila v krajském kole s literární prací analyzující současnou českou poezii. Její následný postup do celostátního kola a získání druhého místa je jedním z nejvýznamnějších úspěchů v historii školy v této kategorii. Dějepisná olympiáda přinesla také významné úspěchy, když tým našich studentů zpracoval rozsáhlou práci o lokální historii Prahy v období první republiky, která získala speciální ocenění odborné poroty.

Tyto úspěchy nejsou náhodné, ale jsou výsledkem systematické práce pedagogického sboru, který věnuje mimořádnou pozornost přípravě talentovaných studentů. Škola poskytuje nadstandardní podporu v podobě speciálních seminářů, konzultací a přístupu k odborné literatuře. Pravidelné konzultace s vysokoškolskými pedagogy a odborníky z praxe pomáhají studentům rozvíjet jejich talent a připravovat se na budoucí akademickou dráhu.

Vzpomínám na ta léta v Gellnerce, kde každá chodba byla plná příběhů a každá třída byla svědkem našich snů a ambicí

Magdaléna Horáčková

Tradice a specifické školní akce

Gymnázium Františka Gellnera v Praze se může pochlubit bohatou tradicí školních akcí, které utvářejí jedinečnou atmosféru této vzdělávací instituce. Mezi nejvýznamnější každoroční události patří Gellnerovský ples, který se koná v reprezentativních prostorách Národního domu na Vinohradech. Tento slavnostní večer je příležitostí pro studenty, pedagogy i absolventy školy setkat se v neformální atmosféře a společně oslavit akademický rok.

Další významnou tradicí je Majáles Gellnerky, studentský festival, který se každoročně koná v květnu na školním dvoře a v přilehlých prostorách. Studenti zde prezentují svá umělecká vystoupení, organizují workshopy a připravují různé kulturní aktivity. Festival je otevřený i pro veřejnost a těší se velké oblibě mezi místními obyvateli.

Vánoční akademie představuje další pilíř školních tradic, během níž studenti všech ročníků předvádějí svá hudební, taneční a divadelní vystoupení. Součástí programu je i tradiční vánoční jarmark, kde studenti prodávají vlastnoručně vyrobené předměty a výtěžek věnují na charitativní účely.

Škola také pořádá pravidelné literární večery s názvem Gellnerovská čtení, kde studenti prezentují vlastní literární tvorbu a diskutují o současné literatuře. Tyto akce často hostí významné české spisovatele a básníky, kteří se studenty vedou tvůrčí dialogy a workshopy.

Specifickou tradicí je také Den otevřených dveří Gellnerky, který se koná dvakrát ročně a nabízí potenciálním zájemcům o studium možnost nahlédnout do života školy. Během této akce současní studenti provázejí návštěvníky po škole a představují jim jednotlivé předměty a školní aktivity formou interaktivních workshopů a ukázkových hodin.

Sportovní den Gellnerky je další významnou událostí, během níž se studenti účastní různých sportovních disciplín a soutěží mezi třídami. Tato akce podporuje týmového ducha a zdravou konkurenci mezi studenty. Součástí programu jsou i netradiční sportovní disciplíny a exhibiční utkání mezi studenty a pedagogy.

Škola také organizuje pravidelné vědecké konference mladých badatelů, kde studenti prezentují své výzkumné projekty z různých oblastí přírodních a humanitních věd. Tyto konference často přilákají pozornost odborné veřejnosti a médií, což přispívá k prestiži školy.

V průběhu roku se také konají tematické projektové dny, během kterých se studenti věnují specifickým tématům napříč různými předměty. Například Den jazyků, kdy probíhá výuka v cizích jazycích, nebo Den vědy, kdy studenti provádějí praktické experimenty a prezentují je mladším spolužákům.

Tradicí se staly i pravidelné výměnné pobyty se zahraničními partnerskými školami, především v Německu, Francii a Španělsku. Tyto výměny umožňují studentům zdokonalit se v cizích jazycích a poznat kulturu jiných zemí. Každoročně se také koná mezinárodní studentská konference, kde se setkávají studenti z partnerských škol a diskutují o aktuálních globálních tématech.

Publikováno: 12. 07. 2025

Kategorie: společnost